Komosa ryżowa – zboże, zdobywające popularność

Święte zboże Inków

Komosa ryżowa ze sklepu online, inaczej zwana ryżem peruwiańskim, to roślina jednoroczna, często uważana za zboże, dzięki wysokiej zawartości skrobi. Pochodzi ona z Ameryki Południowej, gdzie od wielu lat jest powszechnie stosowana, a jej wartości odżywcze są niezwykle cenione. Nic w tym dziwnego, ponieważ produkt ten zawiera duże ilości związków organicznych. Znajdują się w nim minerały takie jak:

  • żelazo, wspomagające układ odpornościowy oraz budujące krwinki czerwone, które transportują tlen, 
  • magnez, regulujący pracę układu nerwowego
  • wapń, budujący i wzmacniający tkankę kostną
  • fosfor, odpowiadający za mineralizację kości,
  • potas, wpływający korzystnie na ciśnienie krwi oraz pracę mięśni, 
  • sód, regulujący gospodarkę wodną w organizmie 
  • cynk, wzmacniający skórę, paznokcie i włosy.

Niesamowite zalety tych związków oddziaływują na zdrowotne korzyści, wynikające ze spożywania komosy.

Dodatkowo znajdujące się w niej witaminy A, E oraz kwas fiolowy, udoskonalają działanie tego produktu. Ma on również właściwości antyoksydacyjne, w wyniku zawartych w nim flawonoidów, przez co skutecznie zapobiega wszelkim infekcjom.

Komosa jest źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, dzięki czemu skutecznie zabiega rozwojowi chorób układu krwionośnego. Wypiera ona również zły cholesterol, obniżając tym samym jego poziom w organizmie.

Komosa ryżowa to zboże, cenione i często wykorzystywane przez osoby chore na cukrzycę. Posiada ona niski indeks glikemiczny, czym wspomaga utrzymanie prawidłowej ilości glukozy we krwi. Jest ona również stosowana przez wegetarian i wegan, dzięki wysokiej zawartości białka, składnika niezbędnego do wytwarzania komórek i budowania mięśni. Mogą ją jednak spożywać wszyscy, którzy chcą prawidłowo dbać o swe zdrowie.

Ciekawe sposoby stosowania komosy ryżowej

Produkt ten idealnie sprawdzi się w roli makaronu, ryżu czy ziemniaków, które często podaje się jako część drugiego dania. Dzięki słodkiemu smaku, można przyrządzić z niej pyszne desery na chłodno oraz pieczone ciasteczka. Komosa będzie ciekawym dodatkiem do różnego rodzaju zup, gulaszy, a także warzywnych sałatek. Jej zastosowanie jest szerokie i ogranicza je tylko pomysłowość kucharza.

 

Komosa ryżowa

Komosa ryżowa, zwana również quinoa, była uprawiana w Ameryce Południowej już pięć tysięcy lat temu. Ze względu na swoje właściwości nazywana jest na tym kontynencie matką zbóż, a w Europie coraz częściej stanowi dodatek do obiadu albo podstawę zdrowych sałatek. Co należy wiedzieć o komosie ryżowej?

Ryż peruwiański – właściwości

Jedną z popularniejszych nazw komosy ryżowej jest ryż peruwiański. W rzeczywistości nie należy ona do zbóż, ale jej nasiona są bardzo bogate w skrobię i mają mnóstwo wartości odżywczych. Znajdują się w niej przede wszystkim białko, mnóstwo witamin, składniki mineralne oraz zdrowe kwasy tłuszczowe. Jest szczególnie cenna ze względu na wysoką zawartość magnezu, potasu, żelaza, wapnia i miedzi. Jej składniki zapewniają działanie przeciwgrzybiczne, przeciwwirusowe, przeciwzapalne i przeciwalergiczne. Ma również działanie antyoksydacyjne, co oznacza, że zawarte w niej przeciwutleniacze zapobiegają szybkiemu rozmnażaniu się wolnych rodników. Warto również podkreślić, że niski indeks glikemiczny sprawia, że komosa doskonale sprawdza się w diecie osób borykających się z cukrzycą.

Przygotowanie komosy ryżowej

Przygotowanie komosy ryżowej powinno się zacząć od jej dokładnego opłukania zimną wodą. Jej nasiona pokryte są saponiną, która ma gorzki smak i może zniszczyć smak przygotowywanych potraw. Użycie sitka i mocnego strumienia wody jest więc etapem, którego nie wolno pominąć. Na jedną szklankę komosy należy użyć dwóch szklanek wody, a całość gotuje się przez mniej więcej piętnaście minut. Po zakończeniu gotowania garnek z peruwiańskim ryżem należy odstawić na kilka minut, aby wchłonął on pozostałą wodę. Ugotowana komosa może stanowić zamiennik ryżu lub kaszy w daniach mięsnych, rybnych i warzywnych. Może również stać się podstawą pysznych sałatek z tuńczykiem, grillowanym kurczakiem i warzywami. Smakuje dobrze zarówno na ciepło, jak i na zimno, dlatego może być używana również do zdrowych przekąsek na drugie śniadanie w pracy albo szkole.

 

Czym jest komosa ryżowa?

Komosa ryżowa (https://www.bee.pl/9219-quinoa-komosa-ryzowa) inaczej zwana ryżem peruwiańskim lub kaszą quinoa to rodzaj bezglutenowej kaszy w postaci drobnych ziarenek w złotym kolorze. Quinoa przypomina trochę kaszę jaglaną.

Roślina ta pochodzi z Ameryki Południowej, z Peru i jest nazywana pseudo-zbożem, ponieważ wytwarza nasiona, które są bogate w skrobię (co jest cechą zbóż), jednak w rzeczywistości nie jest zbożem. Obecnie komosę uprawia się też na innych kontynentach, między innymi w USA, Kanadzie, Wyspach Brytyjskich oraz w Indiach.

Właściwości komosy ryżowej

Quinoa to niezwykle wartościowa roślina, która dostarcza cennych minerałów i mikroelementów do diety. Jest źródłem pełnowartościowego białka i zdrowych kwasów tłuszczowych, a więc może być szczególnie ceniona przez sportowców, wegetarian i wegan, którzy potrzebują dostarczyć te elementy z innych niż odzwierzęce źródła pożywienia. Tradycyjne zboża są ubogie w aminokwasy, które są zawarte w białku pochodzącym z komosy ryżowej.

Ziarna komosy są bogate w zdrowe kwasy tłuszczowe: kwas oleinowy, linolenowy i linolowy. Dzięki ich zawartości spożywanie komosy wspomaga walkę z wysokim poziomem cholesterolu we krwi oraz zapobiega chorobom serca i miażdżycy. Ponadto quinoa zawiera wiele cennych witamin i minerałów, a więc może chronić przed niedoborami bez potrzeby zażywania dodatkowych suplementów.

Spożywanie komosy ryżowej może mieć działanie przeciwzapalne, przeciwalergiczne, przeciwwirusowe i przeciwgryzbiczne, ze względu na zawarte w niej saponiny.

Jest to roślina bezglutenowa, zalecana chorym na celiakię i nietolerancję glutenu, jednak nie należy przekraczać 50g dziennie.

Wartości odżywcze

100g komosy ryżowej (suchej) dostarcza ok. 370 kcal. Aż 15% to białko, 15% tłuszcze oraz 70% węglowodany. Dodatkowo zawiera witaminy z grupy B (B1, B2, B3 i B9-kwas foliowy), fosfor, potas i cynk.

Zastosowanie komosy ryżowej

Smak komosy ryżowej jest delikatnie słodki, więc nadaje się nie tylko jako dodatek do mięs i do przygotowywania dań wytrawnych – zup, czy sosów, ale też sprawdzi się jako niebanalny dodatek do zdrowych deserów.